Ugrás a fő tartalomra

Reneszánsz

RENESZÁNSZ MŰVÉSZETE

Az európai egyetemeken a tudósok az eddigi világfelfogásban való
kétkedést és a kutatás szellemét terjesztették.
A túlvilági életre összpontosuló középkori gondolkodásmód megváltozott.
Megindult a valóság, a természet lázas kutatása.
Az új korszak kulturális alapja elsőként az antik görög és római szellem. 
Tudományos módszerekkel kutatták a természet törvényeit,
vizsgálták a reális világot és benne az embert,hogy a művészet hitelesen tükrözze a valóságot.
Tanulmányozták az emberi test felépítését, boncoltak, hogy anatómiai ismereteket szerezzenek.
Sok művész foglalkozott matematikával, zenével és költészettel.
Tökéletes csak a sokoldalúan képzett és tanult ember, a sokoldalú tudós, a
polihisztor lehet.

Előtérbe került az ember egyénisége, ekkor alakult ki a művész mai értelemben vett fogalma is.
A reneszánsz stílusnak a kialakulásától számított közel két évszázados fejlődése során
három főbb szakaszát különböztetjük meg:
kora reneszánsz (1420-1500)
érett reneszánsz (1500-1540)
késő reneszánsz (1540-1580)


Az itáliai művészeti korok:
-trecento (trecsentó): az 1300-as évek itáliai művészetének elnevezése, pl. Giotto, Cimabue, Ambrogio Lorenzetti, Gentile da Fabriano, Antonio Pisanello stb
-quatrocento (kvatrocsentó): az 1400-as évek itália művészetének elnevezése, pl. Masaccio, Fra Angelico, Botticelli stb 
-cinquecento (csinkvecsentó): az 1500-asévekitáliai művészetének elnevezése, pl. Leonardo, Raffaello. Michelangelo. Tiziano, Tintoretto, Veronese stb.

Építészet
A reneszánsz ember a földi életet állította központba: harmóniában akart élni e földi létben és boldog lélekként üdvözülni a túlvilágon. Ez az új humanista világnézet új stílust hívott életre, mintaképévé az élet teljességét tükröző antik (görög és római) művészet vált, ennek újjászületését (reneszánsz) hirdették. Az egyházi mellett hangsúlyos szerepet kapott a világi építészet is. Esztétikai kritérium lett a harmónia, a szimmetria és a tér centrális felfogása, térlefedéseknél a kupola. Tudatos távlati hatásokra törekedtek, felfedezik a perspektívát, a fény és az árnyék játékát. Antik épülettagozatokat újítanak fel: pl. párkány, bábos korlát, ballusztrád. Megjelenik a stukkó (gipszdíszítmény), elsődlegessé válik a belső márványburkolat használata (nálunk elsősorban a sütői vörös márvány, síremléknek is). Jellegzetes a sgrafitto (két vagy több eltérő színt vékony vakolatrétegben hordanak egymásra és így kaparják ki a díszítést), a száraz (secco) és nedves (fresco) vakolatra felhordott falfestés, a pártázatos oromzat. Gyorsan hódít a színes, mázas kályhacsempék, fajansz, majolika divatja.

építészet fő jellemzői:
-arányosság, szimmetria
-erős vízszintes tagoltság - árkádokkal, ablaksorokkal, párkányokkal, oszlopokkal
-antik építészeti elemek alkalmazása - timpanon, oszloprend, lépcsősor, átriumos belső udvar (görög) és kupola (római)
-legkedveltebb épülettagozat: párkányok, oszlopfők, konzolok és korlátok (balusztrád-kőbábokból kialakított korlát)
-legkedveltebb díszítmények: akantuszlevelek, rozetták, gyöngysorok, bőségszaru, gyümölcs és virágfüzérek, valamint meztelen gyermekalakok, a puttók
-az épület belekomponálása a tájba

Pl. BRUNELLESCHI: Firenzei dóm kupolája
(Cattedrale di Santa Maria del Fiore = Liliomos Mária) – Firenze, 1436
Lorenzo Ghiberti: Porta del Paradiso – 
Firenze, Battisterio di San Giovanni kapuja, 1403-1424
Palazzo Strozzi – Firenze, 1489-1538 ,
BRUNELLESCHI: Lelencház (Ospedale degli Inocenti) – Firenze, 1419-1451
Chenonceau-kastély – Chenonceaux, Loire vidéke, Franciaország

Szobrászat
Az emberi test és a természet megjelenítése a maga „természetességében" történik. Előtérbe kerül az aktábrázolás, az emberi világi érzésvilág. Művészi fantáziával kutatnak tudósok, tudós alapossággal dolgoznak művészek {aránytanok, anatómia). További jellegzetességek: szépség és öntudat együtt jelenik meg egyéni jellemábrázolás a portrékon távlattani törvények a lovas szobrokon a ló és lovas egységes mozgása

Pl. Donatello: Dávid – Firenze, Palazzo Medici, 1435 k.
Donatello: Gattamelata lovasszobra – bronz, Padova, 1443-1447
Andrea del Verrocchio: Colleoni lovasszobra – bronz, Velence, 1481-1488
Michelangelo: Pietá – Róma, 1499
Michelangelo: Dávid – Firenze, 1501-1504

Festészet és grafika 

A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly módon utánozza a testi dolgok természetét, hogy nemcsak a testek vastagságát és domborulatát ábrázolja a síkban, hanem a mozgásukat is. és láthatóan mutatja be szemünknek a lélek sok érzelmét és szenvedélyét" - Giovanni Paolo Lomazzo (1538-1600) milánói festő Traktátus a festészetről, a szobrászat és építészet művészetéről hét könyvben (1584). 1. fejezet: A festészet meghatározása.
Az általános emberi szépség megjelenítésével párosul a részletekig menő megfigyelés. Élő modell után is rajzoltak, festettek. Megfigyelhető a táj és az ember összhangja. A belső élmények az arcon és a testtartáson tükröződnek.
 

Jellemző:-a rajz élessége
-a perspektíva (= távlati ábrázolás):
-vonalperspektíva: a közeli vonalak erőteljesebbek, a távoliak halványabbak
-levegőperspektíva: az ég színe a levegőt, azaz a benne lévő párát is „elszínezi", és ez a távolba vesző hegyek vagy épületek színét áthangolja, módosítja
-színperspektíva: a közeli színek telítettek, míg a távoliak tompábbak
-a kiterjedés, a térhatás, a tömeg reális, természethü ábrázolása
-tértagolás: az előtér, középtér, háttér világos elkülönítése
-sfumato (szfumátó): a fény- és árnyékhatár gyengéd, füstszerü átmenete (Leonardo)
-clair obseur: (kler obszkür) a sötét-világos átmenet érzékletes ábrázolása
-grafika: réz- és fametszetek
-rajz: ceruza-, tus-, ezüstvessző-, szénrajzok


A németalföldi és német festészetre az ember halandó voltának mély átérzéséből fakadó realista szemlélet a jellemző. Az embereket leginkább felöltözve ábrázolják, s pontosan leírják környezetüket, akár tájban, akár szobabelsőben vagy templomban jelenítik meg őket. Az aprólékos részletezés a XVII. századig jellemző marad.
Van Eyck művészetével megtörik az internacionális gótika túlzsúfolt realizmusa, transzcendenciája,
s nagyobb szerephez jut a perspektivikus térábrázolás, valamint a fény, mint kompozíciós elem. Előbb kezdenek olajjal festeni, mint általában az olasz mesterek. Alakjaikat legtöbbször polgári enteriőrökbe (lakásbelsőkbe) helyezik, vagy kertbe, tájba, templombelsőbe.
A Van Eyck testvérek, Dierick Bouts, Gerard David, Hugo van der Goes, Rogier van der Weyden, Hans Memling és Matthias Griinewald munkássága átvezet az északi érett reneszánsz festészethez.

Pl. Fra Angelico: Angyali üdvözlet – 1430-1432,
Masaccio: Szentháromság – Firenze, Santa Maria Novella, 1425-1428,
Leonardo da Vinci: Mona Lisa – 1503-1506 ,
Botticelli: Vénusz születése – 1484-1486,
Mantegna: Imádság az olajfák hegyén – vízfestmény fára, 1455 , 
Dürer: Apokalipszis fametszet-sorozat 1498

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Új. Élet.

Itt vagyok a kórházi szobában. Alig aludtam. Tegnap este feküdtem be. Elérkezett az idő. Még utoljára lefotózom magam a pocakommal. Nehéz elképzelni, milyen lesz, neked, oda kint. Lassan hívnak be a szülő szobára, és beindítják a szülést. Nem jössz ki magadtól. Amíg várakozom, a hajamat is kivasalom, mint a sztárok, akik magán orvost fizetnek és várják a csodát. Egyedül vagyok. Vajon, mikor érkezik meg az, aki bent lesz velem? Most nagyon jót tenne, egy segítő kéz. Idáig, féltem, hogy a vég következik csak, és belefogok halni. Talán. Lassan létrehozok, egy kisbabát, és kíváncsi vagyok a valóságban, hogy történhet ez meg. Ami a legrosszabb lehet, hogy elvesznek tőlem, és eltűnsz. Veled együtt, akkor a bennem lévő anya is. Remélem megmaradunk. Mindketten. Kezdődik, egy új élet. A varázslat.

Könyv ajánló: Kenneth Clark: Leonardo Da Vinci

Leonardo kutatásoknak ez a könyv az alapműve. Írója Kenneth Clark kiváló angol művészet történész. Hosszú évekig volt a National Galery igazgatója, majd oxfordi egyetemi tanár. Tehát a források elég biztosak. Nagy kedvencem Leonardo, ezért igyekszem életem során több könyvet olvasni róla. Ez a könyv nagyon hű számtalan igaz dolgot tár a szemünk elé. Éppen, ezért csak egy időrendi táblázatot írok le belőle. Időrendi táblázat Leonardo életének dokumentumokkal igazolható eseményeiről (Az alábbi összeállítás vitathatatlanul hiteles irásos dokumentumokkal igazolható dátumokat tartalmaz) 1452. Leonardo születése. 1472. Felveszik a Szent Lukács céhbe mint festőt. 1472. augusztus 5. Arno völgyi táj. 1476. április 8. Szodomiával vádolják. Még Verocchio műhelyében dolgozik. 1478 jaunár. A Signora oltárképet rendel tőle.Ősze: elkezdi a két Madonnát. 1479. Rajz Baroncelliről. 1481. március. A San Donato a Scopeto megbízza a Háromkirályok imádásának megfestéséve